تیتر امروز

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران
گزارش خبرنگار دیدارنیوز از دومین روز نمایشگاه

برهوت فرهنگ در نمایشگاه کتاب تهران

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که خبرنگار دیدارنیوز حال و هوای متفاوت این نمایشگاه را روایت کرده؛ پس این گزارش جالب را بخوانید.
رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

 بی‌توجهی به آموزش و پرورش تلاش برای توسعه ایران در ۱۰۰ سال گذشته را بی‌نتیجه گذاشته است

News Image Lead

محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، با حضور در استودیو الفبا وزارت آموزش و پروش تشریح کرد تلاش‌های صورت گرفته در ۱۰۰ سال گذشته برای توسعه‌یافتگی ایران به دلیل بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش بی‌نتیجه مانده است.

کد خبر: ۴۰۱
۱۶:۲۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
   
دیدارنیوز- در ادامه سلسله نشست‌های استودیو الفبا، محسن رنانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در برنامه مهمان آشنا حضور یافت.

رنانی در ابتدای این برنامه آرزو کرد روزی را شاهد باشیم که اولین تیترهای اخبار کشور مربوط به آموزش‌وپرورش باشد و هر روز یک خبر خوب از آموزش‌وپرورش بشنویم؛ در حالی که اکنون رویدادهای مربوط به آموزش‌وپرورش در آخر اخبار گفته می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در 100 سال گذشته برای توسعه ایران شده است، اظهار کرد: باوجود همه این تلاش‌ها، هنوز در رتبه‌بندی جهانی همان رتبه‌بندی 50 سال گذشته را داریم و علت این نبود توفیق این است که برای توسعه‌یافتگی به مسائل مختلفی توجه کرده‌ایم، اما به‌نظام آموزشی توجه نداشته‌ایم و در نظام آموزشی ازنظر تکنولوژی و شیوه تعلیم و تربیت مشابه صدسال گذشته عمل می‌کنیم. با وجود تغییر شکل ظاهری مدارس، ابزارهای اصلی آموزشی تغییری نکرده است، سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه‌یافتگی در حوزه‌های مختلف به آموزش‌وپرورش نرسیده است و این وضع سبب شده محصول خروجی نظام آموزشی کشور برای توسعه و توسعه‌یافتگی مناسب نباشد و نیروی انسانی نتواند سرمایه‌گذاری‌ها را تبدیل به توسعه‌یافتگی کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: مقدمه توسعه تربیت انسان‌های توانمند است درصورتی‌ که آموزش‌ و پرورش ما به دنبال تربیت انسان‌های دانشمند است و برای تربیت انسان‌های توانمند نیاز به برنامه‌ریزی درازمدت داریم.

وی در تعریف انسان توانمند گفت: انسانی که بتواند در جامعه، محل کار و زندگی با موضوعات مختلف تعامل کند،با اوضاع خودش را تطابق دهد، انسانی یک‌بعدی و ناتوان در حوزه‌های مختلف نباشد و با وجود کار وزندگی‌اش در حوزه‌های دیگر جامعه مانند محیط‌ زیست و شهروندی مطلوب و مناسب جامعه باشد. اگر نتوانیم چنین انسانی را تربیت کنیم در صورت داشتن بهترین امکانات شاخص‌های یک جامعه توسعه‌یافته را نخواهیم داشت.

رنانی در ادامه به مثال‌هایی در این مورد اشاره کرد و گفت: امروزه بیشتر از هر کشوری جاده و ماشین‌های نسبتاً مناسب داریم اما یکی از بالاترین نرخ‌های تصادف‌های رانندگی در دنیا یا بی‌توجهی به قوانین را نیز داریم. اگر فرصتی داشته باشیم از قانون عدول می‌کنیم. اختلاس‌های بزرگی که در کشور انجام می‌گیرد نشانه‌ای از وجود تربیت نشدن انسان‌های توانمندی است که در همه حوزه‌ها برای جامعه خود مفید باشند و خود را مقید به رعایت قوانین و حقوق جامعه بدانند.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش در اولویت‌های اصلی سیاستمداران کشور ما نیست، اظهار کرد: برای جلب توجه به این حوزه لازم است سیاستمداران دریابند که قدرت صنعتی، نظامی و توسعه‌یافتگی کشور از آموزش‌وپرورش ناشی می‌شود و مقدمه هر توسعه‌ای نظام آموزشی کشور است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مهم‌ترین اولویت در آموزش‌وپرورش کودکان هستند و این اولویت بر هر کار و مسئله دیگری مقدم است. اگر تصمیمی درباره صلاح کودکان گرفته می‌شود، نباید مشمول اتلاف وقت شود، بلکه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود، در غیر این صورت عمر کودک از دست می‌رود و نمی‌توانیم به زمان ارزشمندی که ازدست‌رفته است، برسیم.


منبع: پانا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی